Iron John (IJzeren Hans) de wildeman

Het verhaal van IJzeren Hans (of de wildeman)

IJzeren Hans met zijn knots

De wilde man en zijn knots waar hij (jonge) mannen bewusteloos mee kan slaan, een ritueel om je opnieuw geboren te laten worden of ‘wakker’ te maken. Als mannen dienen we wakker te zijn. Wat is er aan de orde? Wakker in werk en in onze relaties. We dienen niet als jongetje door het leven te gaan maar als volwassen man.

Er was eens….een koning met een kasteel naast een prachtig bos met allemaal wilde dieren. Op een dag gaat er een jager naar dit bos. hij ontdekt een wildeman, diep in een opgedroogd meer, meters in de grond van het bos. Hij wordt gevangen genomen door de koning en opgesloten in een ijzeren kooi in de kelder van het kasteel. De kooi mag nooit geopend worden. Er staat de doodstraf op. De jonge prins speelt in de buurt van zijn kooi. De prins verliest zijn gouden bal en deze rolt in de kooi. De wildeman wil de bal wel teruggeven maar dan moet de prins hem vrijlaten. Dit durft de prins niet (het is een gehoorzame jongen), maar uiteindelijk wil de prins toch de bal terug. De wildeman geeft aan dat de prins de sleutel van de kooi onder het kussen van zijn moeder zal vinden. Wanneer de wildeman vrij is geeft hij aan dat de prins met hem mee mag, maar dat hij dan zijn ouders nooit meer zal zien. De prins heeft geen keuze want hij is bang dat zijn ouders hem nooit zullen vergeven. Immers, de doodstraf staat hem te wachten. Dan volgt er een avontuur tussen de wildeman en de prins.

Persoonlijke (Jungiaanse) associaties: de gouden bal is symbool voor het paradijselijke (heelheid). Het onschuldige spelen. De gehoorzame jonge man. Hij verliest de bal aan de wildeman die nu zijn onschuldigheid in handen heeft. Nu moet de jonge prins de sleutel onder het kussen van zijn moeder zien te stelen. De dromen van zijn moeder over het ideale leven voor haar zoon worden hiermee verbroken. Ze heeft geen controle meer. De moeder verliest haar grip op de zoon. De zoon bevrijdt de innerlijke wildeman in zichzelf. Zoals in alles sprookjes en mythen worden de figuren vaak gezien als delen van jezelf. Delen die in je psyche leven. De wildeman is een archetype zoals Jungiaanse dieptepsychologen dit zullen benoemen. Een instinctief en spirituele potentiële energie en hulpbron. De wildeman was ooit een koning, een koning die verbonden was aan zijn hart en instinct. We hebben gemeenschappelijk deze energie diep in het bos begraven. Daar is de koning primitiever geworden (zoals Carl Jung zegt: schaduw die we onderdrukken wordt langzaam primitiever). De Koning is daardoor een wildeman geworden, behaard en een huid van rood IJzer (vandaar de naam Iron John). De jonge prins verliest zijn onschuldigheid en komt los van zijn ouders. Hij gaat aan zijn eigen persoonlijkheid bouwen. Helaas hebben wij geen wildemannen die ons meenemen naar het bos om ons in contact te brengen met onze wortels.

Een nieuwe wereld

De prins gaat mee het bos in en de wildeman leert hem een nieuwe wereld kennen. Hij leert hem discipline, hard werken, onder het kasteel in de keuken en simpele klusjes in de tuin. Er is in deze tijd een oorlog aan de gang en de prins wil het rijk helpen verdedigen. De ridders maken hem belachelijk. Ze geven hem een manke pony. De prins rijdt op de manke pony naar het bos en roept de wildeman. Ijzeren Hans (de wildeman) geeft de jongen een leger en een sterk paard, inclusief pantser en zwaard. Hij trekt ten strijde en net op het juiste moment, kan hij de koning redden. Niemand weet wie de ridder is. De prins gaat terug naar het bos en rijdt op zijn manke pony weer naar het kasteel. Er worden wedstrijden georganiseerd om de ridder te lokken zodat de koning hem kan leren kennen en bedanken. Uiteindelijk wordt duidelijk dat de prins (die in de ogen van de koning een simpele tuinman was) de ridder was die hen redde. Hij mag kiezen wat zijn beloning is en wilt met de dochter trouwen van de koning. Ijzeren Hans loopt binnen en is opeens een koning. De wildeman die verstopt was in het bos is dus eigenlijk een koning. De ouders van de prins komen op het huwelijk en iedereen is blij elkaar weer te zien. De vloek die heerste op de wildeman is verbroken. Ik denk dat de vloek voortkomt uit een onderdrukking van het wilde.

Persoonlijke interpretatie en associaties: De jonge prins moet leren wat hard werken is, the road of the ashes. Hij werkt in de kelder van een kasteel en als simpele tuinman. Hij dient aandacht te hebben voor wat er binnen in zijn tuin groeit. In plaats van het zoeken in de buitenwereld. Zonder dit avontuur had de prins waarschijnlijk een comfortabel en rijkelijk leven geleidt. Maar iedere man doet er goed aan om buiten zijn comfortzone, het alledaagse werk op te pakken. We leren hiermee de eeuwige Peter Pan transformeren. We leren een groter doel te dienen. De ridder wil zich nu inzetten voor het koningkrijk. Hij kan de innerlijke hulpbron inschakelen om over een leger en sterk paard, zwaard en pantser te beschikken. Dit kun je zien als het positief inzetten van instincten, zoals agressie en kracht. Uiteindelijk trouwt de prins met de prinses (het symbool van het heilige huwelijk). De prins was nederig en claimde niet zijn overwinning. Daar werd hij voor beloont. Er is nu ruimte voor een nieuw bewustzijn. Er is nu ruimte voor de wildeman, hij stapt naar binnen en de vloek is opgeheven. Als we als man dit pad durven gaan en zelf de wildeman uit de kooi laten, dan kunnen we de vloek die op ons rust opheffen. De vloek die zorgt voor mannen die met name in hun hoofd leven, afgesneden van instinct en van hun hart.

Kunstwerk van: Pierre Droal De wildeman was ooit een koning, een koning die verbonden was aan zijn hart en instinct. We hebben gemeenschappelijk deze energie diep in het bos begraven. Daar is de koning primitiever geworden (zoals Carl Jung zegt: schaduw die we onderdrukken wordt langzaam primitiever). De Koning is daardoor een wildeman geworden, behaard en een huid van rood IJzer (vandaar de naam Iron John).

De kruistochten en religie brachten een bepaald dogma met zich mee dat alles wat barbaars en wild was verdrong. Onze instincten werden als zondig gezien. Dit soort verhalen dragen vaak een projectie van het collectief (het collectieve bewustzijn wordt in de mythe uitgebeeld en een compensatie kan worden gevonden in de verhalen net als in dromen. In de mythe van de held Percival is de koning ook verbonden aan het land en zijn volk. Wat het volk onderdrukt, dat voelt de koning. De ‘Visserkoning’ in dit verhaal was zo ziek omdat hij een collectieve archetypische functie bekleed. Het vrouwelijke, het seksuele, instinctieve en creatieve (het zelf nadenken) werd onderdrukt in de tijd van het schrijven. Er was een overmatige nadruk op het denken, het nastreven van de ideale mens in de ogen van God (zoals de Christenen dit zagen). Daarmee is er een eenzijdigheid in de psyche van de mens gekomen en zien we in de verhalen van deze tijd de effecten daarvan terug.

Ijzeren Hans is het symbool van de innerlijke vader, koning en wildeman die je meeneemt naar je wortels. Veel mannen zijn deze wortels (verbonden aan het wortel chakra) verloren en daardoor kan de energie vanuit deze wortels ook niet omhoog stromen naar de rest van het lichaam. De koning wordt steeds zwakker en dit heeft een groot effect. Dit zou wel eens een van de redenen kunnen zijn dat we zoveel jonge mannen zien die opgebrand zijn, chronisch vermoeid. 

Wil jij de wildeman ontmoeten? Kijk eens of ons mannenprogramma iets voor je is of start met Jungiaanse Analyse.

Vorige
Vorige

Droom Incubatie (tempelslaap)

Volgende
Volgende

De waarde van het stellen van vragen aan jezelf